Öltöztetés - Éjszakai viselet / Nyár 2022

Kedves Naplóm,

és mindenki, aki erre jár, természetesen.

Egy kicsit bevezetésként arról, mennyire sok olyan témakör van a gyereknevelésben, ami vitaforrássá válik. Egyrészt a szülők között, másrészt a nagyszülők-szülők között. Bár korábban is sejtettem, de mégis arcul tud csapni a valóság, hogy újabb és újabb ilyen ütközőpontok kerülnek elő, és egy kezdő anyát, mint én, mennyire el tud bizonytalanítani, hogy mindezekben jönnek a kéretlen tanácsok, néha finoman, árnyaltan, de legtöbbször inkább lekezelően, okoskodva. Az én túlérzékenységem valószínűleg méginkább felnagyítja ezeket, de bevallom őszintén, sokszor sodródok ezek a beszólások miatt egy enyhe depresszív állapotba. Most erről még bőven lenne mondanivalóm, de késő van, azt hiszem, inkább majd máskor mesélek, most térjünk rá az egyik fő surlódási pontra, méghozzá az öltöztetésre.

Ennek kapcsán is rengeteg elképzelés él bennünk még várandósan, az első pár hónapban pedig kezdünk beletanulni. Milyen melegen öltöztessem, hány réteget adjak rá ahhoz képest, amit én viselek, milyen meleg legyen a lakásban, milyen anyagból készüljenek a ruhák, melyek a praktikus és kevésbé használható, de nagyon aranyos darabok, és persze mit, hol érdemes beszerezni. Használtan venni? Használtat szerezni, kapni? Mindent újonnan megvásárolni? Aztán ott van még az évszak kérdés. Születéskor, az első hónapjaiban milyen évszak van? Ezek elméletben könnyűnek tűnnek, a gyakorlatban meg mégis képesek hatalmas vitákat generálni. 

Köztudomású, hogy sok kezdő szülő követi el azt a hibát, hogy hajlamos a babát túlöltöztetni, a szobát túlfűteni. Érdekes, mert nálunk abszolút én vagyok az aggódó fél, a férjem a laza, ebben a kérdésben mégis mindig az ellenkezője történik. Én mai napig sokkal kevésbé akarnám felöltöztetni, a férjem meg mindig inkább adna rá valamit pluszban, és feljebb húzná egy fokkal a fűtést. Utóbbit nyilván mostanra nem, hiszen megérkezett a jó idő, lassan június van, de korábban éjszaka mind izzadtunk, mégis maradnia kellett a 22,5-23 foknak. 

És persze a sapka-kérdés. A fiam augusztus végi születésű, és mivel szeptember még elég meleg, mostanában október is, én a fűtött lakásban, fürdés utánt kivéve, sosem akartam rá sapkát adni. A nagyszülők, dédszülők aggódóbb (és bennem sajnos kevésbé bízó) tagjai viszont állandóan megjegyzést tettek, hogy miért nincs a gyereken sapka. Kérdem én, ők amúgy hordanak sapkát a házban? Tudom én, hogy egy újszülött még másképp érzékeli a hideg-meleget, de ettől függetlenül sem érzem most sem szükségét, és hiszem, hogy jól csináltam már akkor is. A 9 hónap alatt amúgy egyszer volt egy nagyon picit megfázva, kb 5 hónaposan, akkor sem azért, mert rosszul öltöztettem. 

Az éjszakai viselet szintén egy külön témakör, kell-e rövidujjú body a pizsama alá, legyen-e kezeslábas, vagy a lábacska pucér lehet, kell-e a hálózsák mellé még pléd vagy takaró. Ebben megmondom őszintén, én is talán a túlzás felé hajlottam, az első hónapokban kapott rövidujjú bodyt, rá egy hosszúszárú kezeslábast, és hálózsákot. Plédet én már nem tettem volna, már csak azért se, mert rettegek a SIDS bekövetkezésétől, de biztos ami biztos, a férjem be is takarta. Tavasz elején már csak a kezeslábas plusz hálózsák maradt, mostanra pedig végre, itt a rövidszárú pizsamák ideje. 

Bár nem olcsó mulatság, én jobban szeretek újonnan vásárolni ruhákat. Persze kaptunk is rengeteget, azokból is sokat viselt, a használtabb darabokat főleg akkor, mikor tudtam, még úgyis sokat bukik, vagy mikor már kezdett kúszni, jól jött játszáshoz, lehet koszolni, azokat kevésbé féltem, mint az újonnan vásároltakat. Mostanra a nagy ágy alatt jónéhány zsák kinőtt (vett, kapott vegyesen) várja a sorsát, ki kéne válogatni, mit szeretnénk megtartani, mit továbbadni, mit esetleg eladni. 

Visszatérve a pizsamákra, én legjobban a H&M vagy a C&A babacuccait szeretem, vásárláskor, és a kapottaknál is ezeket részesítem előnyben. Jó minőségű, szép, praktikus darabjaik vannak. Az idei rövidszűrú, Disney baby kollekciós pizsamák csodaszépek, ezekből szereztem be párat. Fantasztikusan kényelmes tapintású az anyag, könnyű ráadni még az én izgő-mozgó, öltöztetést utáló kisfiamra is. Ismét elégedett vagyok, illetve van egy pár a C&A kollekciójából is, szintén remek darabok. 

Ennyi voltam mára, később még mindenképp tervezek az öltöztetés témakörben írni, addigis, meséljetek ti is. Ti is inkább túlöltöztettétek a babátokat vagy nem volt jellemző? Nálatok mi vált be ideális éjszakai viseletnek?

Szép hétkezdést kívánok nektek!

Kriszti

Megjegyzések